Auto w Pracy

Slideshow Image

Odświeżona Vitara zewnętrznie nie wiele różni się od poprzedniego modelu, co nawet nie dziwi. Klasyczna sylwetka małego SUVa została dobrze przyjęta przez klientów, więc nie było potrzeby poprawiania czegoś co jest dobre. Najłatwiej będzie rozpoznać nową wersję po kolorach nadwozia. W gamie kolorystycznej Vitary jest dziesięć opcji – samochody można zamawiać w jednym z pięciu lakierów jednokolorowych (wszystkie, prócz podstawowego białego są metalizowane) lub w pięciu tzw. dwutonowych (z dachem w innym kolorze). Wśród nich są nowości: połączenie Sphere Blue Pearl z dachem w kolorze Cosmic Black Pearl Metallic oraz Titan Dark Grey Pearl Metallic.

Większe modyfikacje znajdziemy w środku auta. Nowy 9 calowy wyświetlacz multimedialny na centralnej konsoli oferuje znacznie większe możliwości od poprzedniego urządzenia. Nie ma co ukrywać, to była konieczna zmiana na którą czekałem.

Sporo nowości znajdziemy w systemach wspomagających kierowcę. Wśród pięciu najważniejszych, które zostały zaktualizowane w ramach liftingu na rok 2024, są m.in.:

DSBS II (Dual Sensor Brake Support II -  II generacji układ reagowania przedkolizyjnego z detekcją dwukanałową). Nowy układ reagowania przedkolizyjnego Dual Sensor Brake Support II (DSBSII) działa jeszcze skuteczniej niż w poprzedniej Vitarze, m.in. dzięki większemu zasięgowi. DSBS II jest w stanie wykryć inne pojazdy, motocykle oraz pieszych znajdujących się przed maską lub poruszających się po przekątnych przed pojazdem.

DMS (Driver Monitoring System - system monitorowania kierowcy). Monitoruje oczy i twarz kierowcy za pomocą kamery umieszczonej na desce rozdzielczej. Jeśli system wykryje, że kierowca jest senny, zasypia lub odwraca wzrok od drogi, włączy się alarm ostrzegawczy oraz wyświetli odpowiedni komunikat.

ACC (Adaptive Cruise Control - tempomat adaptacyjny). Ogranicza zmęczenie kierowcy podczas długich podróży. W ruchu ulicznym system wykorzystuje radar pracujący na falach milimetrowych oraz kamerę monoskopową do pomiaru odległości od pojazdu poprzedzającego - w razie potrzeby Vitara samoczynnie przyspiesza lub zwalnia, aby utrzymać zadaną odległość. Jeżeli droga jest wolna, system utrzymuje żądaną prędkość. ACC jest połączony z systemem rozpoznawania znaków drogowych, co ułatwia przestrzeganie obowiązujących ograniczeń prędkości.

LKA (Lane Keep Assist - wspomaganie utrzymania pasa ruchu). Przy włączonym tempomacie adaptacyjnym LKA pomaga utrzymać pojazd na środku pasa ruchu. Gdy oznakowanie pasa ruchu nie jest jasne czy wystarczająco dokładne, system wykorzystuje informacje uzyskane z toru jazdy poprzedzającego pojazdu.

TSR (Traffic Sign Recognition - system rozpoznawania znaków drogowych) / ogranicznik prędkości Vitara na wyświetlaczu pokazuje znaki drogowe, które wykrywa za pomocą kamery monoskopowej. W przypadku przekroczenia prędkości wskazanej na znaku drogowym zaczyna migać ikona ostrzegawcza, a jeśli kierowca na taki sygnał nie zareaguje i nie zwolni, włączy się sygnał dźwiękowy.

Z kolei ogranicznik redukuje prędkość do wartości ustawionej przez kierowcę. Można także używać ogranicznika w połączeniu z funkcją rozpoznawania znaków drogowych, aby dostosować się do obowiązującego ograniczenia prędkości.

Vitara oferuje teraz funkcje Suzuki Connect

Aplikacja na smartfony i zarazem pakiet usług umożliwiających kierowcom zdalne monitorowanie pojazdu. Suzuki Connect można także połączyć z systemem multimedialnym i wyświetlać powiadomienia na ekranie. W ofercie siedem funkcji, dzięki którym życie za kierownicą może być wygodniejsze:

•             informacje eksploatacyjne

•             lokalizator miejsca parkowania

•             historia jazdy

•             alarm dotyczący stref wyłączonych z ruchu (tzw. geofencing) i ograniczeń wjazdu w określonych godzinach

•             powiadomienie dotyczące bezpieczeństwa

•             lampka ostrzegawcza

•             powiadomienia: o przeglądach okresowych /akcjach serwisoo-przywoławczych

Nowa Vitara może być wyposażona w silnik 1.5 DUALJET Hybrid. Hybrydę tworzy generator, akumulator litowo-jonowy 140 V i 6-stopniowa skrzynia biegów AGS.

W nowej Vitarze dostępny jest również silnik 1.4 BOOSTERJET z systemem miękkiej hybrydy 48V SHVS.