Auto w Pracy

Slideshow Image

Uchwała Nr ….

Rady Miasta Stołecznego Warszawy

z dnia….

w sprawie ustanowienia na obszarze miasta stołecznego Warszawy strefy czystego transportu

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym

(Dz. U. z 2023 r. poz. 40) oraz art. 40 ust. 1 i 2 w związku z art. 39 ust. 4 ustawy z dnia 11 stycznia

2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1083, 1260 i 2687)

uchwala się co następuje:

§1. W celu ograniczenia negatywnego oddziaływania emisji zanieczyszczeń z transportu na zdrowie

ludzi i środowisko, na terenie miasta stołecznego Warszawy ustanawia się z dniem 1 lipca 2024 r.

strefę czystego transportu (dalej Strefa) obejmującą drogi, których zarządcą jest Prezydent Miasta

Stołecznego Warszawy dla dróg publicznych oraz miasto stołeczne Warszawa dla dróg

wewnętrznych.

§2. Strefa czystego transportu zostaje ustanowiona na czas nieokreślony.

§3. 1. Granice obszaru Strefy określone są w załączniku nr 1 do uchwały.

2. Sposób organizacji ruchu w Strefie odbywać się będzie na zasadach ogólnych określonych

odrębnymi przepisami.

§4. Oprócz pojazdów, o których mowa w art. 39 ust. 1 i 2 Ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o

elektromobilności i paliwach alternatywnych (dalej Ustawa), od zakazu wjazdu do strefy na wyłącza

się dodatkowo pojazdy wymienione w załączniku nr 2.

§5. 1. Za wydanie nalepki, o której mowa w art. 39 ust. 9 Ustawy, ustala się opłatę w wysokości 5 zł.

2. Szczegółowy sposób wydawania nalepki, o której mowa w ust. 1, określony jest w załączniku nr 3

do uchwały.

§6. Kontrolę wjazdu do Strefy będzie prowadziła straż miejska zgodnie ze swoimi uprawnieniami

kontroli w ruchu drogowym lub policja. Kontrola będzie prowadzona na zasadach ogólnych zgodnie z

ustawą z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym. Do weryfikacji uprawnienia do wjazdu

do Strefy mogą być stosowane urządzenia elektroniczne służące do identyfikacji pojazdów.

§7. Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Stołecznego Warszawy.

§8. 1. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego.

2. Treść uchwały o ustanowieniu Strefy zostanie dodatkowo podana do publicznej wiadomości:

a) za pomocą wybranych środków komunikacji w przestrzeni publicznej zarządzanych przez m.st.

Warszawa, jego jednostki budżetowe, jednoosobowe spółki m.st. Warszawy lub spółki z

dominującym udziałem m.st. Warszawy;

b) za pomocą środków masowego przekazu.

3. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dni ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym

Województwa Mazowieckiego.

 

Załącznik nr 1

Strefa czystego transportu w m.st. Warszawie obejmuje obszar ograniczony:

1) Aleją Prymasa Tysiąclecia od Alej Jerozolimskich do styku z linią kolejową nr 20 w rejonie ul.

Czorsztyńskiej – bez tej ulicy granicznej;

2) linią kolejową nr 20;

3) linią kolejową nr 501;

4) linią kolejową nr 9;

5) linią kolejową nr 7;

6) ulicą Wiatraczną – bez tej ulicy granicznej;

7) Aleją Stanów Zjednoczonych – bez tej ulicy granicznej;

8) Mostem Łazienkowskim – bez tego mostu granicznego;

9) Aleją Armii Ludowej – bez tej ulicy granicznej;

10) ulicą Wawelską – bez tej ulicy granicznej;

11) ulicą Kopińską od ul. Wawelskiej do ul. ppłk. M. Sokołowskiego „Grzymały” – bez tej ulicy

granicznej;

12) ulicą ppłk. M. Sokołowskiego „Grzymały” – bez tej ulicy granicznej;

13) Alejami Jerozolimskimi od ul. ppłk. M. Sokołowskiego „Grzymały” do al. Prymasa Tysiąclecia –

bez tej ulicy granicznej.

 

Załącznik nr 2

Pojazdy dodatkowo wyłączone od zakazu wjazdu do strefy czystego transportu na mocy art. 39

ust. 4 Ustawy:

1. do dnia 31 grudnia 2025 r.:

a. w przypadku pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t z silnikami z

zapłonem iskrowym spełniające przynajmniej wymagania europejskiej normy emisji spalin Euro 2

lub zarejestrowane po raz pierwszy na terenie Unii Europejskiej nie wcześniej niż w 1997 r.,

b. w przypadku autobusów i samochodów ciężarowych oraz ciągników samochodowych z silnikami

z zapłonem iskrowym o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t spełniające przynajmniej

wymagania europejskiej normy emisji spalin Euro II lub zarejestrowane po raz pierwszy na terenie

Unii Europejskiej nie wcześniej niż w 1997 r.,

c. w przypadku pojazdów samochodowych z silnikami z zapłonem samoczynnym o dopuszczalnej

masie całkowitej do 3,5 t spełniające przynajmniej wymagania europejskiej normy emisji spalin

Euro 4 lub zarejestrowane po raz pierwszy na terenie Unii Europejskiej nie wcześniej niż w 2006 r.,

d. w przypadku autobusów i samochodów ciężarowych oraz ciągników samochodowych z silnikami

z zapłonem samoczynnym o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t spełniające przynajmniej

wymagania europejskiej normy emisji spalin Euro IV lub zarejestrowane po raz pierwszy na terenie

Unii Europejskiej nie wcześniej niż w 2006 r.;

2. do dnia 31 grudnia 2027 r.:

a. w przypadku pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t z silnikami z

zapłonem iskrowym spełniające przynajmniej wymagania europejskiej normy emisji spalin Euro 3

lub zarejestrowane po raz pierwszy na terenie Unii Europejskiej nie wcześniej niż w 2001 r.,

b. w przypadku autobusów i samochodów ciężarowych oraz ciągników samochodowych z silnikami

z zapłonem iskrowym o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t spełniające przynajmniej

wymagania europejskiej normy emisji spalin Euro III lub zarejestrowane po raz pierwszy na terenie

Unii Europejskiej nie wcześniej niż w 2001 r.,

c. w przypadku pojazdów samochodowych z silnikami z zapłonem samoczynnym o dopuszczalnej

masie całkowitej do 3,5 t spełniające przynajmniej wymagania europejskiej normy emisji spalin

Euro 5 lub zarejestrowane po raz pierwszy na terenie Unii Europejskiej nie wcześniej niż w 2010 r.

d. w przypadku autobusów i samochodów ciężarowych oraz ciągników samochodowych z silnikami

z zapłonem samoczynnym o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t spełniające przynajmniej

wymagania europejskiej normy emisji spalin Euro V lub zarejestrowane po raz pierwszy na terenie

Unii Europejskiej nie wcześniej niż w 2009 r.;

3. do dnia 31 grudnia 2029 r.:

a. w przypadku pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t z silnikami z

zapłonem iskrowym spełniające przynajmniej wymagania europejskiej normy emisji spalin Euro 4

lub zarejestrowane po raz pierwszy na terenie Unii Europejskiej nie wcześniej niż w 2006 r.

b. w przypadku autobusów i samochodów ciężarowych oraz ciągników samochodowych z silnikami

z zapłonem iskrowym o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t spełniające przynajmniej

wymagania europejskiej normy emisji spalin Euro IV lub zarejestrowane po raz pierwszy na terenie

Unii Europejskiej nie wcześniej niż w 2006 r.,

c. w przypadku pojazdów samochodowych z silnikami z zapłonem samoczynnym o dopuszczalnej

masie całkowitej do 3,5 t spełniające przynajmniej wymagania europejskiej normy emisji spalin

Euro 6 lub zarejestrowane po raz pierwszy na terenie Unii Europejskiej nie wcześniej niż w 2015 r.,

d. w przypadku autobusów i samochodów ciężarowych oraz ciągników samochodowych z silnikami

z zapłonem samoczynnym o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t spełniające przynajmniej

wymagania europejskiej normy emisji spalin EEV lub zarejestrowane po raz pierwszy na terenie

Unii Europejskiej nie wcześniej niż w 2011 r.;

4. do dnia 31 grudnia 2031 r.:

a. w przypadku pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t z silnikami z

zapłonem iskrowym spełniające przynajmniej wymagania europejskiej normy emisji spalin Euro 5

lub zarejestrowane po raz pierwszy na terenie Unii Europejskiej nie wcześniej niż w 2010 r.,

b. w przypadku autobusów i samochodów ciężarowych oraz ciągników samochodowych z silnikami

z zapłonem iskrowym o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t spełniające przynajmniej

wymagania europejskiej normy emisji spalin Euro V lub zarejestrowane po raz pierwszy na terenie

Unii Europejskiej nie wcześniej niż w 2009 r.,

c. w przypadku pojazdów samochodowych z silnikami z zapłonem samoczynnym o dopuszczalnej

masie całkowitej do 3,5 t spełniające przynajmniej wymagania europejskiej normy emisji spalin

Euro 6dT lub zarejestrowane po raz pierwszy na terenie Unii Europejskiej nie wcześniej niż w

2019 r.,

d. w przypadku autobusów i samochodów ciężarowych oraz ciągników samochodowych z silnikami

z zapłonem samoczynnym o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t spełniające przynajmniej

wymagania europejskiej normy emisji spalin Euro VI lub zarejestrowane po raz pierwszy na terenie

Unii Europejskiej nie wcześniej niż w 2014 r.;

5. bezterminowo:

a. w przypadku pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t z silnikami z

zapłonem iskrowym spełniające przynajmniej wymagania europejskiej normy emisji spalin Euro 6

lub zarejestrowane po raz pierwszy na terenie Unii Europejskiej nie wcześniej niż 2015 r.,

b. w przypadku autobusów i samochodów ciężarowych oraz ciągników samochodowych z silnikami

z zapłonem iskrowym o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t spełniające przynajmniej

wymagania europejskiej normy emisji spalin Euro VI lub zarejestrowane po raz pierwszy na terenie

Unii Europejskiej nie wcześniej niż w 2014 r.,

c. w przypadku pojazdów samochodowych z silnikami z zapłonem samoczynnym o dopuszczalnej

masie całkowitej do 3,5 t spełniające przynajmniej wymagania europejskiej normy emisji spalin

Euro 6d lub zarejestrowane po raz pierwszy na terenie Unii Europejskiej nie wcześniej niż 2021 r.,

d. w przypadku autobusów i samochodów ciężarowych oraz ciągników samochodowych z silnikami

z zapłonem samoczynnym o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t spełniające przynajmniej

wymagania europejskiej normy emisji spalin Euro VI lub zarejestrowane po raz pierwszy na terenie

Unii Europejskiej nie wcześniej niż w 2014 r.;

6. pojazdy samochodowe sklasyfikowane jako motocykle i pojazdy samochodowe inne w klasyfikacji

pojazdów określonej w załączniku nr 6 do Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31

sierpnia 2022 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z

dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach (Dz.U. z 2022 r. poz.

1849);

7. pojazdy historyczne rozumiane zgodnie z definicją określoną w Art 2 ust. 1 pkt. 11 ustawy z dnia 22

maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i

Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych;

8. pojazdy specjalne, rozumiane zgodnie z definicją określoną w art. 2 pkt 36 ustawy z dnia 20

czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym, w myśl załącznika nr 6 do Rozporządzenia Ministra

Infrastruktury z dnia 31 sierpnia 2022 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach

związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach (Dz.U.

z 2022 r. poz. 1849);

9. pojazdy samochodowe, których wjazd do Strefy został uprzednio zgłoszony, maksymalnie cztery

dni w ciągu roku kalendarzowego.

 

Załącznik nr 3

Szczegółowy sposób wydania nalepki

Ustala się, że nalepka o której mowa w §5 niniejszej uchwały, jest wydawana w punktach

prowadzonych przez miasto Warszawa oraz w sposób korespondencyjny. Wniosek o wydanie nalepki

może być złożony osobiście w ww. punkcie lub za pomocą formularza on-line.

We wniosku o wydanie nalepki należy podać następujące dane dotyczące pojazdu samochodowego:

numer rejestracyjny, rok produkcji pojazdu, rodzaj paliwa lub dodatkowe informacje umożliwiające

stwierdzenie prawa do objęcia wyłączeniami gminnymi, jak:

1) dokument potwierdzający spełnianie przez pojazd normy emisji spalin Euro wyższej niż

wynika to z roku produkcji, zgodny z wytycznymi, o których mowa w §2 załącznika nr 9 do

Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 sierpnia 2022 r. w sprawie szczegółowych

czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów

dokumentów w tych sprawach (Dz. U. z 2022 r. poz. 1849);

2) dokument potwierdzający zaliczenie pojazdu do kategorii pojazdów historycznych,

rozumianych zgodnie z definicją określoną w art. 2 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 22 maja 2003

r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim

Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz. U. z 2022 r. poz. 621 i 655);

3) dokument potwierdzający zaliczenie pojazdu do kategorii pojazdów specjalnych,

rozumianych zgodnie z definicją określoną w art. 2 pkt 36 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. -

Prawo o ruchu drogowym w myśl załącznika nr 6 do Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z

dnia 31 sierpnia 2022 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach

związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach.