Auto w Pracy

Slideshow Image

W 125 letniej historii SKODY zapisało się wiele udanych modeli. Warto przypomnieć kilka z nich.

Bogatą historię produkcji samochodów rozpoczyna L&K VOITURETTE A. Był to pierwszy samochód wyprodukowany w miejscowości Mladá Boleslav. Jednolitrowy, dwucylindrowy silnik V generował moc 7 KM. Samochód charakteryzował się świetnymi właściwościami jezdnymi, zapewniał doskonałe prowadzenie i odpowiedni stosunek jakości do ceny. Pojazd poruszał się z maksymalną prędkością 40 km/h. Jego popularność sprawiła, że w następnych latach zaprezentowano kolejne modele oznaczone literami B i C.

 

Produkcja modelu LAURIN & KLEMENT w serii S trwała aż 14 lat. W tym czasie powstało aż 2000 egzemplarzy tego pojazdu. Częściowo dzięki serii S LAURIN & KLEMENT szybko stał się największym zakładem motoryzacyjnym w Cesarstwie Austro-Węgierskim. W 1913 roku L&K Sg pojawił się w dziesięciu podstawowych wersjach designu nadwozia, w tym w wersji „Doktor” lub „Dama” w stylu coupé lub w wersji użytkowej „Progress”.

 

W 1925 roku firma LAURIN & KLEMENT połączyła siły z jednym z największych koncernów maszynowych i zbrojeniowych w Europie Środkowej, pilzneńskim gigantem ŠKODA. Model przejściowy L&K/ŠKODA 110 był dostępny wraz z całą serią modyfikacji, w tym w wersji z nadwoziem Soft Top i Hard Top. Zasada „dwóch samochodów w jednym” mogła zostać wprowadzona dzięki oryginalnej modułowej konstrukcji z wyjmowaną tylną częścią, dzięki czemu samochód osobowy można było przekształcić w praktyczny dwuosobowy samochód dostawczy z płaską podłogą. Opcja ta sprawiała, że auto świetnie sprawdzało się w pracy, jak i podczas weekendowych rodzinnych wycieczek.

 

Nazwa SUPERB pochodzi od łacińskiego słowa "superbus", które oznacza „wspaniały” i symbolizuje najwyższą klasę. Wyprodukowany w 1934 r. pierwszy SUPERB Š 640 posiadał sześciocylindrowy silnik o pojemności 2,5 litra i mocy 40,5 kW (55KM). Ponadto wyposażenie obejmowało odbiornik radiowy i panele z drewna różanego oddzielające przestrzeń kierowcy od strefy zarezerwowanej dla pasażerów tego prestiżowego modelu: polityków, dyplomatów i biznesmenów. Jednym z nabywców była m.in.: słynna, innowacyjna firma obuwnicza Bata z siedzibą w Zlinie, która produkowała również opony o tej samej nazwie,  stosowane w pojazdach ŠKODA.

 

W styczniu 1936 r. ŠKODA POPULAR zajęła drugie miejsce w swojej kategorii w wymagającym rajdzie Monte Carlo. Po tym sukcesie marka zaoferowała klientom limitowaną edycję modeli inspirowanych samochodem rajdowym o nadwoziu typu roadster oraz coupé, dając tym samym początek usportowionej serii Monte Carlo. Oprócz postępowych rozwiązań technicznych ŠKODA POPULAR Monte Carlo zdobyła serca klientów elegancką aerodynamiczną linią nadwozia.