Auto w Pracy

Slideshow Image

60 lat temu, świat zobaczył małe coupe Mazda R360. Mikrosamochodzik momentalnie podbił serca japończyków. R360 nie była pierwszym mikrosamochodem na rynku, ale z miejsca stała się najpopularniejszym. Za tym sukcesem kryła się stylowa i lekka sylwetka nadwozia, doskonałe właściwości jezdne angażujące kierowcę i przystępna cena.

Był to także samochód niezwykle ekonomiczny, dzięki zastosowaniu czterosuwowego silnika, który był bardziej cichy, wyróżniał się czystszym oraz bardziej oszczędnym spalaniem w porównaniu z dwusuwowymi jednostkami napędowymi, oferowanymi przez konkurentów. R360 był napędzany silnikiem benzynowym V2 o pojemności 360 cm³ i mocy 12 kW/16 KM, co nie brzmi zbyt okazale, ale jednocześnie masa pojazdu nie przekraczała 380 kg. Prędkość maksymalna 90km/h była w zupełności wystarczająca dla pojazdu tej klasy, biorąc pod uwagę jakość dróg w latach 60-tych w Japonii.

Władze japońskie chciały ożywić rynek indywidualnej motoryzacji, samochodem który będzie dostępny dla każdego obywatela. Dlatego określiły parametry jakie powinien spełniać mikrosamochód. Długość nie mogła przekraczać 3 metrów, a szerokość nie więcej niż 1,3 metra. Pojemność silnika ograniczono do 360 cm³.

W efekcie powstał nie tylko najlżejszy samochód w swojej klasie, ale najlżejszy czteromiejscowy pojazd na świecie. Mazda korzystała z każdej możliwej sposobności, by zredukować masę pojazdu. W projekcie umieszczonego z tyłu silnika R360 inżynierowie zdecydowali się na aluminiowe głowice cylindrów oraz obudowę skrzyni biegów i miski olejowej ze stopu magnezu. Maskę samochodu wykonano również z aluminium, a tylną szybę wykonano z pleksiglasu. Pozbawiona ramy, samonośna konstrukcja podwozia pozwalała na dodatkowe ograniczenie masy własnej i jednocześnie zapewniała ponadprzeciętne bezpieczeństwo na wypadek kolizji na drodze. To były pierwsze kroki w inżynierii lekkiego projektowania Mazdy – dziś fundamentalnego elementu technologii Skyactiv.

Lekka konstrukcja poprawiła właściwości jezdne R360, podobnie wpłynęły też inne elementy, takie jak unikalne, niezależne zawieszenie dla wszystkich czterech kół, które zmniejsza wibracje i poprawia komfort jazdy, szczególnie na drogach o słabej jakości nawierzchni. Oprócz czterosuwowego silnika, czterobiegowa manualna lub opcjonalnie półautomatyczna skrzynia biegów R360 - pierwsze japońskie rozwiązanie z przekładnią hydrokinetyczną – odróżniała ją od oferowanych przez konkurentów trójbiegowych skrzyń manualnych.

Mazda zaprojektowała stylowe coupe. Z tradycji tej korzystały hojnie modele kolejnych generacji, od Cosmo 110S i Luce R130 do Mazdy RX-7 i RX-8, do dzisiejszej stylistyki KODO – Dusza Ruchu, stanowiącej DNA projektowania marki.

 

Pomimo innowacyjnych rozwiązań konstruktorskich i stosunkowo kosztownych materiałów, efektywna produkcja umożliwiła Maździe utrzymanie ceny R360 na niskim poziomie nie przekraczającym 300 tys. jenów (wówczas ok. 830 USD). Nic dziwnego, że zarówno atrakcyjny, jak i osiągalny dla każdego mieszkańca wysp kei car, zdominował rynek samochodowy w swoim segmencie od pierwszego dnia wprowadzenia do sprzedaży.