Auto w Pracy

Slideshow Image

 

Legendarne Porsche 917 zadebiutował podczas targów motoryzacyjnych w Genewie, 12 marca 1969 r. 917-001 zapoczątkowało niezrównaną, wyścigową karierę modelu 917. Należący do 4. grupy egzemplarz 917-001, zaprojektowany z myślą o triumfach w 24-godzinnym wyścigu Le Mans i wygrywaniu Mistrzostw Świata Samochodów Sportowych, był pierwszym z 25 pojazdów, które musiały zostać wyprodukowane, aby spełnić wymóg dotyczący homologacji. Szefem projektu 917 był Hans Mezger, odpowiedzialny nie tylko za dwunastocylindrowy silnik, ale i za samochód jako całość. 

Porsche 917-001 zostało po raz pierwszy zaprezentowane w Genewie w marcu 1969 r., z białym nadwoziem i lakierowanym na zielono przednim pasem; w tym samym roku, podczas międzynarodowego salonu samochodowego we Frankfurcie, pokazano nową stylizację samochodu – w barwach białej i pomarańczowej. Później, kiedy Porsche ogłosiło powierzenie swoich wyścigowych aktywności ekipie J.W. Automotive Engineering kierowanej przez Brytyjczyka Johna Wyera, 917-001 zostało ponownie wykorzystane jako pojazd demonstracyjny. Otrzymało wówczas niebiesko-pomarańczowe malowanie w kolorach amerykańskiego przedsiębiorstwa naftowego, a jednocześnie sponsora – firmy Gulf.

 

We wrześniu 1970 r., po pierwszym imponującym zwycięstwie 917 w 24-godzinnym wyścigu Le Mans, egzemplarz 917-001 został „przerobiony” na wersję z krótkim tyłem Hansa Herrmanna i Richarda Attwooda; kiedy w październiku tego samego roku samochód przekazano Porsche Salzburg, miał on barwy egzemplarza, który wygrał wyścig Le Mans – z numerem startowym 23.

Porsche Museum świętuje ten jubileusz planami przywrócenia pierwszego w historii egzemplarza 917 do oryginalnego stanu sprzed pół wieku. Prace nad renowacją trwały ponad rok. Ze względu na liczne modyfikacje, które w swoim czasie samochód przeszedł jako pojazd testowy i demonstracyjny, projekt od samego początku stanowił trudne wyzwanie. Najważniejszym priorytetem pozostawało zachowanie i ponowne wykorzystanie jego oryginalnych części – tam, gdzie tylko było to możliwe i technicznie wykonalne.

 

Renowacja w szczególności bazowała na wynikach przeprowadzonych testów, w tym na analizie materiałów oraz porównaniach historycznych szkiców i zdjęć – co pozwoliło ustalić, które z elementów nadwozia były oryginalne i można je było ponownie wykorzystać. W rezultacie, z pomocą najnowocześniejszej techniki 3D i z uwzględnieniem oryginalnych rysunków projektowych, starannie odtworzono przednią i tylną partię nadwozia; również tylna część aluminiowej ramy przestrzennej została odrestaurowana z wykorzystaniem oryginalnej dokumentacji. Dokładnie 50 lat po swoim debiucie 917-001 zostaje zaprezentowane w Porsche Museum, przywrócone do pierwotnego stanu, takiego samego jak w 1969 r.