Auto w Pracy

Slideshow Image

To już trzecia generacja Dacii Duster, która przenosi ten popularny model na jeszcze wyższy poziom.

Duster debiutował na rynek po raz pierwszy w 2010 roku i został odnowiony w 2017 roku, dał się poznać jako model zrywający z kanonami panującymi dotąd na rynku SUV-ów. Do tej pory wyprodukowano ponad 2,2 miliona egzemplarzy.

W nowym modelu zachowano walory stylistyczne poprzednika, nadając im bardziej wyrazisty charakter, zgodny z nową identyfikacją wizualną Dacii. Prostota kształtów i brył potęguje siłę designu: pionowo zarysowany przód, wyraźnie odcinające się osłony nadkoli z fazowanymi krawędziami, szeroka pokrywa bagażnika i boczne szyby tworzące jednolitą powierzchnię od przodu do tyłu kabiny. Nowy Duster jest w eleganckim stylu chroniony pasem biegnącym dookoła samochodu bez żadnych przerw. Składa się on z bocznych listw ochronnych dolnych krawędzi nadwozia, które łączą się z elementami identyfikacji wizualnej nowego Dustera, a te z osłonami nadkoli, które z kolei łączą się z przednimi i tylnymi zderzakami.

Nowy Duster jest zbudowany na platformie CMF-B, stanowiącej kluczowy element strategii produkcyjnej Dacii. Ta konkurencyjna i wyjątkowo uniwersalna platforma, wprowadzona po raz pierwszy w najnowszych modelach Sandero i Logan, a następnie zaadaptowana do potrzeb Joggera. Dzięki zastosowaniu platformy CMF-B w nowym Dusterze możliwe było zwiększenie przestrzeni użytecznej wnętrza w porównaniu do poprzedniej generacji, zarówno w strefie pasażerskiej, jak i bagażowej, przy zachowaniu tej samej długości całkowitej.

Nowy Duster jest dostępny z napędem 4x4 Terrain Control, oferującym 5 trybów jazdy: auto, śnieg, błoto/piasek, off-road, eco.

Warto zauważyć takie terenowe atrybuty jak: prześwit 217 mm, kąty natarcia i zejścia odpowiednio  do 31° z przodu i do 36° z tyłu w wersjach 4x4. Auto wyposażono w układ kontroli prędkości zjazdu.

Nowy system All Road Info. Na centralnym ekranie o przekątnej 10,1 cala wyświetlane są informacje szczególnie przydatne podczas jazdy po bezdrożach:

-              Kąty bocznych przechyłów (w lewo/w prawo) samochodu

-              Kąty przechyłów wzdłużnych pozwalające ocenić nachylenie stoków podczas jazdy pod górę lub w dół

-              Rozdział mocy na przednią i tylną oś (w wersji 4x4).

Ciekawym elementem jest pakiet „sleep”. Prosty i przystępny cenowo pakiet wyjmowanych elementów, pełniący 3 podstawowe funkcje: podwójnego łóżka, które można rozłożyć samodzielnie w mniej niż dwie minuty, stolika i schowka.

Nowy bagażnik dachowy: idealny towarzysz aktywności na świeżym powietrzu umożliwiający przewóz do 80 kg bagażu. Daje się bezproblemowo zamocować na modułowych relingach dachowych ustawionych poprzecznie lub na poprzecznych relingach dachowych dostępnych w obsłudze posprzedażnej.

Do nowego Dustera trafi hybrydowy zespół napędowy. Jest on oparty na sprawdzonych i uznanych technologiach Grupy Renault i składa się z 4-cylindrowego silnika benzynowego o pojemności 1,6 l i mocy

94 KM, dwóch silników elektrycznych (silnik o mocy 49 KM i wysokonapięciowy rozrusznik-alternator) oraz zelektryfikowanej automatycznej skrzyni biegów. System hamowania z odzyskiwaniem energii w połączeniu z akumulatorem trakcyjnym o pojemności 1,2 kWh (230 V) i wysokosprawną skrzynią biegów umożliwia poruszanie się po mieście w trybie w pełni elektrycznym nawet przez 80% czasu jazdy, zużywając o 20% energii mniej w cyklu mieszanym i nawet o 40% w cyklu miejskim. Ponadto ruszanie z miejsca odbywa się zawsze w trybie w 100% elektrycznym.

Drugi zespół napędowy łączy w sobie 3-cylindrowy, turbodoładowany silnik benzynowy nowej generacji o pojemności 1,2 litra oparty na cyklu Millera (zoptymalizowana sprawność i mniejsze straty na efekcie pompowania) z systemem miękkiej hybrydy (mild hybrid) 48 V. System ten wspomaga silnik spalinowy w fazach rozruchu i przyspieszania, obniżając średnie zużycie paliwa i emisję CO2.

Trzecią propozycją zespołu napędowego, jest ECO-G 100. Dacia, niekwestionowany lider w dziedzinie systemów zasilania LPG, jest jedynym producentem oferującym dwupaliwowe silniki (benzyna-LPG), dostępne pod nazwą ECO-G we wszystkich modelach marki z silnikami spalinowymi. Nowy Duster jest również oferowany z tą montowaną fabrycznie, sprawdzoną technologią, stanowiącą gwarancję bezpieczeństwa i niezawodności.

Nowy Duster zaoferuje także nowy poziom usług multimedialnych. Nowy system multimedialny z centralnym ekranem dotykowym o przekątnej 10,1 cala. Ekran ten jest montowany w standardzie, poczynając od poziomu wyposażenia Expression i oferowany z dwoma pakietami multimedialnymi Dustera. Duster jest pierwszym modelem Dacii oferowanym z konfigurowalnym, kolorowym, 7-calowym cyfrowym zespołem zegarów, umożliwiającym selektywne wyświetlanie informacji, które kierowca uzna za najbardziej przydatne.