Auto w Pracy

Slideshow Image

Studyjny samochód dostawczy zaprezentowany w minionym tygodniu na targach samochodów użytkowych IAA w Hanowerze to awangardowy krewny modelu I.D. BUZZ – vana, który jako model koncepcyjny wzbudził ogromne zainteresowanie w 2017 roku w Detroit, gdzie pokazano go po raz pierwszy, i który jako model seryjny wejdzie do produkcji w 2022 roku. Równie bliski produkcji seryjnej jest nowy I.D. BUZZ CARGO. Marki Volkswagen Samochody Użytkowe oraz Volkswagen Samochody Osobowe model I.D. BUZZ CARGO opracowały wspólnie. Marka Volkswagen Samochody Osobowe skoncentrowała się na przygotowaniu vana, Volkswagen Samochody Użytkowe – na wersji cargo. Obydwa modele należą do rodziny I.D. – nowej generacji samochodów elektrycznych kontaktujących się z otoczeniem, wyróżniających się zasięgiem jaki uzyskują współczesne samochody benzynowe, nowoczesną stylistyką i bardzo przestronnym wnętrzem. Istotnym wyróżnikiem aut z rodziny I.D. jest możliwość montowania w nich akumulatorów o różnej pojemności energetycznej – zależnie od sposobu użytkowania samochodu i od możliwości finansowych nabywcy. Dotyczy to również przyszłego I.D. BUZZ CARGO, którego jak wszystkie modele I.D. skonstruowano przy wykorzystaniu nowej modułowej platformy do budowy aut z napędem elektrycznym (MEB). Dzięki platformie MEB – stosownie do rodzaju akumulatora i wersji auta – można uzyskać zasięg od około 330 km do ponad 550 km (wg WLTP).

Z zewnątrz I.D. BUZZ CARGO różni się od vana m.in. dachem z panelami słonecznymi co zwiększa zasięg o 15 km, szeroko otwierającymi się drzwiami z tyłu i tylnym zderzakiem. Aby jak najlepiej wykorzystać przestrzeń we wnętrzu i zamontować w nim system półek – typowo dla aut dostawczych – po stronie kierowcy nie przewidziano rozsuwanych drzwi. Drzwi z przodu oraz rozsuwane otwierają się elektrycznie. Ich aktywacja odbywa się z zewnątrz za pośrednictwem czujnika. I.D. BUZZ CARGO rozpoznaje osoby uprawnione do korzystania z auta dzięki tzw. digital key – sygnałowi wysyłanemu do auta ze smartfona. W dostawczym modelu nie zastosowano 22-calowych obręczy kół jak w aucie pokazanym w Detroit, lecz 20-calowe z oponami w rozmiarze 235/55. Tak wyposażony I.D. BUZZ CARGO spełnia wymogi stawiane funkcjonalnym samochodom użytkowym – w tym wypadku awangardowym.

Wnętrze przystosowano w najdrobniejszych szczegółach do komercyjnych potrzeb użytkownika. Od miejsca pracy kierowcy aż do tylnej części kabiny widać, że I.D. BUZZ CARGO został zaprojektowany według zupełnie nowego pomysłu. Zamiast dwóch osobnych foteli, z przodu znajduje się jeden fotel dla kierowcy i podwójne siedzisko obok – to typowe rozwiązanie stosowane w samochodach użytkowych. Środkowe siedzisko można złożyć; powstaje wtedy miejsce do pracy, w którym korzystając z laptopa – w trybie jazdy automatycznej „I.D.Pilot” także w czasie jazdy – kierowca może załatwiać różne sprawy organizacyjne. Tryb jazdy automatycznej na poziomie czwartym według klasyfikacji VDA (VDA – niemieckie Stowarzyszenie Przemysłu Motoryzacyjnego) kierowca uruchamia naciskając po prostu przez kilka sekund kierownicę tak, że chowa się ona w specjalnie skonstruowanym pulpicie sterowniczym. Fotel kierowcy można wtedy obrócić w prawo o 15 stopni, by wygodnie obsługiwać komputer znajdujący się w aucie.

W I.D. BUZZ CARGO nie ma konwencjonalnej tablicy rozdzielczej. Najważniejsze informacje dzięki wyświetlaczowi przeziernemu wykorzystującemu technologię rzeczywistości rozszerzonej pojawiają się na drodze jako wirtualne trójwymiarowe znaki – czyli dokładnie w polu widzenia kierowcy, który może się dzięki temu koncentrować na obserwowaniu drogi.

Za siedzeniami i ścianką działową znajduje się przestronny przedział ładunkowy. Także on – jak całe auto – został wymyślony zupełnie po nowemu. Volkswagen Samochody Użytkowe sprawił, że I.D. BUZZ CARGO stał się elementem „Internetu rzeczy” – w przedziale ładunkowym stworzono system półek (we współpracy z niemiecką firmą specjalistyczną Sortimo) wyposażając go w czujniki i system oświetleniowy. Za pomocą sterownika i czujników półki – poprzez interfejs CAN – połączono z samym autem. Dzięki temu na tablety w kokpicie i w przedziale ładunkowym można bezprzewodowo wysyłać informacje. Sterownik poprzez sieć telefonii komórkowej łączy się z systemem zleceń lub zamówień firmy, która korzysta z I.D. BUZZ CARGO. Za pomocą tego systemu można więc na bieżąco monitorować wszystkie przedmioty znajdujące się na półkach w pojeździe oraz precyzyjnie zarządzać online towarami i przewożonymi urządzeniami.  Podczas jazdy w trybie autonomicznym kierowca może odbierać, planować i realizować zlecenia. Na podstawie danych uzyskiwanych z systemu zarządzania towarami w aucie można także w czasie jazdy przeprowadzać inwentaryzację ładunku pod kątem bieżącego zlecenia. Szybkie przyjmowanie zleceń jest w I.D. BUZZ CARGO możliwe dzięki stałemu zarządzaniu i uzupełnianiu potrzebnych towarów czy narzędzi. Poza tym można też optymalnie planować trasę uwzględniając kolejne zlecenia. Z kolei dzięki funkcji „Pick-by-light” na półce zostaje podświetlony przedmiot potrzebny w danej chwili – w ten sposób łatwo go znaleźć. Funkcja „Safety-Check” natomiast służy do wskazywania przed rozpoczęciem podróży, które narzędzia na półkach nie zostały prawidłowo przymocowane i których towarów brakuje. I wreszcie – pobrane przedmioty zostają automatycznie zarejestrowane, czas pracy zapisany i wystawione rachunki. Dzięki dużej płycie oświetleniowej pod sufitem (o powierzchni 0,8 m2) dostęp do poszczególnych artykułów na półkach jest jeszcze szybszy i łatwiejszy.

Wysokowoltowy akumulator modelu I.D. BUZZ CARGO ładuje się korzystając z połączenia przewodowego. Szybkie ładowanie prądem stałym o mocy 150 kW w wypadku akumulatora o pojemności 48 kWh trwa 15 minut – „bateria” zostaje w tym czasie naładowana w 80-procentach. W wypadku większego akumulatora (111 kWh) trwa to 30 minut. Skorzystać można również ze zwykłego, domowego gniazda prądu, ze stacji ładowania prądem o różnej mocy oraz z wallboxa. Ze zwyklej sieci elektrycznej 230V Bulli pobiera prąd o mocy 2,3 kW, z kolei ten z walboxów oferowanych przez markę Volkswagen Samochody Użytkowe ma moc do 11 kW. Ścienne punkty ładowania nadają się szczególnie do zainstalowania na terenie firm bezpośrednio użytkujących elektryczne samochody, by w ciągu nocy (gdy prąd najczęściej jest tańszy) akumulatory można było zasilić w energię w stu procentach.