Auto w Pracy

Slideshow Image

 

Kupując samochód często nie mamy świadomości jak bardzo jest to zaawansowane technicznie urządzenie. Wszechobecna elektronika czuwa aby wszystko działało sprawnie. Aby nad tym zapanować potrzebna jest kontrola, dziś nie wystarczy posłuchać silnika, czy tym bardziej czekać aż coś się popsuje. Potrzebna jest skuteczna diagnostyka. Złącze OBD (On-Board Diagnostics) właśnie to umożliwia. Zapewnia dostęp do danych dotyczących stanu poszczególnych układów pojazdu.  Nieprawidłowe działanie podawane jest w postaci kodów błędów, które są zapisywane w pamięci urządzenia.  Następnie, dane te są wykorzystywane przy obsłudze naszego samochodu w warsztacie. 

Złącze OBD to jedyna droga komunikacji z jednostką centralną pojazdu. Ponieważ złącze OBD jest obowiązkowo montowane w każdym nowym samochodzie, odczyt danych możliwy jest w każdym warsztacie posiadającym komputer z odpowiednim oprogramowaniem. Niestety wkrótce może się to zmienić. W Parlamencie Europejskim trwają prace nad projektem rozporządzenia 31 zwanego „homologacją typu”, które zwolni producentów z obowiązku montowania złącza OBD w nowych pojazdach. Jeśli producenci nie będą mieli tego prawnego obowiązku, z pewnością wykorzystają tę możliwość, by zagwarantować sobie monopol na dostęp do danych w samochodach. 

Rozwiązania telematyczne pozwalają na bezpośrednie zdalne przekazywanie danych z naszego samochodu do centrali koncernu. Teoretycznie wszystko w porządku, tylko że oznacza to monopol wielkich koncernów na obsługę serwisową naszych pojazdów.  Dostęp do nich będą oczywiście miały ASO (autoryzowane stacje obsługi).Czy będą udostępniane również niezależnym warsztatom i to nieodpłatnie,  na to bym nie liczył.  Jeżeli nie, to wszyscy zostaną zmuszeni z korzystania z warsztatów producenta, co z pewnością nie wpłynie na obniżkę i tak wysokich cen w ASO.  

Sprawa jest poważna i dotyczy przyszłości rynku motoryzacyjnego. O tym czy kolejny raz zostanie nam ograniczona wolność wyboru już w krótce zadecyduje Parlament Europejski. 

Podpiszcie petycję za pozostawieniem złącza. Czasu zostało niewiele, a liczy się każdy głos. Już w połowie kwietnia w Parlamencie Europejskim odbędzie się kluczowe głosowanie nad rozporządzeniem w tej sprawie. 

Petycja online dostępna jest pod adresem: Podpisz petycje

Dariusz Pastor