Auto w Pracy

Slideshow Image

„Podejdź do samochodu i zobacz, jak daje ci znak. Rozpoznaje cię i wita. Usiądź za kierownicą i zacznij niezwykłą przygodę ― jesteś w inteligentnym, modułowym samochodzie, który przesuwa granice możliwości. To samochód, który dostosowuje się do indywidualnych potrzeb i wszelkich zastosowań. Idealny do krótkich, codziennych dojazdów i dla tych, którzy mają większy zasięg działania. Twój prywatny samochód, który możesz udostępniać innym, gdy z niego nie korzystasz. To także samochód autonomiczny, który możesz prowadzić lub dać się zawieźć.”

Tak zespół projektantów Renault widzi przyszłość indywidualnej motoryzacji. Wizja ta zmaterializowana została w koncepcyjnym modelu MORPHOZ. Renault MORPHOZ to modułowy studyjny crossover z napędem w 100% elektrycznym, z możliwością indukcyjnego doładowania nawet podczas jazdy. Zapewnia dostęp do internetu i mobilnych usług oraz możliwość jazdy autonomicznej poziomu 3. Podobnie jak zaprezentowany w 2017 roku koncepcyjny SYMBIOZ jest to samochód przeznaczony dla indywidualnego użytkownika z możliwością udostępniania go innym.

Modularność MORPHOZ polega na transformacji między dwoma wersjami: krótką wersją City i przedłużoną wersją Travel. Wersja City ma akumulator, którego pojemność idealnie wystarcza na codzienne potrzeby, a wersja Travel jest wyposażona w dodatkowy akumulator, który pozwala na pokonywanie długich tras, np. po autostradach.

Krótka wersja City Renault MORPHOZ ma długość 4,40 m. Rekordowy przy takiej długości rozstaw osi 2,73 m bez problemu pozwala na zamontowanie akumulatora o pojemności 40 kWh. To czyni go lekkim i pozwala uniknąć niepotrzebnych kosztów. Wnętrze jest tak obszerne jak w samochodach wyższej klasy.

Konfiguracja MORPHOZA wyróżnia się charakterystycznym układem świateł z wyrazistym „spojrzeniem”, które podkreślają  dodatkowe diody LED. Samochód ma wyjątkowy styl dzięki krótkiej masce, atletycznym zderzakom i kołom rozsuniętym na krańce nadwozia, które praktycznie nie ma zwisu. To wręcz ikona miejskiego elektrycznego samochodu.

Przedłużona wersja Travel Renault MORPHOZ ma długość 4,80 m. Rozstaw osi jest proporcjonalnie większy (2,93 m), aby stworzyć miejsce na większy akumulator i dla pasażerów. Umożliwia to zainstalowanie dodatkowego akumulatora o pojemności 50 kWh (by zwiększyć łączną pojemność akumulatorów do 90 kWh), a jednocześnie zapewnia więcej miejsca na nogi i dwa dodatkowe bagaże. W tej wersji samochód jest przygotowany na długie trasy. Dodatkowo transformacja sprawia, że sylwetka i tył stają się smuklejsze, a aerodynamika lepsza. Wersja Travel ma odmienną stylistykę przodu.

Pojemność nominalna akumulatorów Renault MORPHOZ w wersji City (40 kWh) zapewnia zasięg 400 km, który w zupełności wystarcza na codzienne przejazdy w mieście i okolicach. Jest na tyle uniwersalny, że odpowiada na ponad 90% potrzeb użytkowników.

Pozostałe 10% wiąże się z długimi wyjazdami. Wtedy MORPHOZ otrzymuje dodatkowy akumulator zgodnie z koncepcją „Travel Extender”. Na stacji obsługi samochód ulega transformacji w wersję Travel. Specjalna klapa w podłodzie otwiera się dokładnie nad odpowiednim urządzeniem stacji i pod podłogą instalowany jest dodatkowy akumulator o pojemności 50 kWh. Wystarczy kilka sekund i MORPHOZ opuszcza stację z akumulatorami, które umożliwiają pokonanie 700 km po autostradzie.

Po powrocie użytkownik zajeżdża na stację, zwraca dodatkowy akumulator, a samochód powraca do konfiguracji City o pojemności 40 kWh. Zwrócone akumulatory są ładowane, by były gotowe do kolejnego użycia. W czasie gdy nie są wykorzystywane w samochodach, stacja może je również wykorzystać do ładowania miejskich rowerów elektrycznych, magazynowania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł, oświetlenia infrastruktury czy znajdującego się obok budynku.

Wnętrze konceptu także obfituje w innowacyjne rozwiązania. Gdy kierowca podchodzi do samochodu, koncepcyjny Renault MORPHOZ uruchamia sekwencję powitalną i pokazuje w ten sposób, że dzięki czujnikom rozpoznaje osobę, która za chwilę zasiądzie za kierownicą. Wystarczy jeden ruch ręki, by odblokować i otworzyć drzwi samochodu. Przeciwstawne drzwi i brak środkowego słupka ułatwiają wsiadanie. Samochód ukazuje ciepłe wnętrze, rozświetlone żółtą tapicerką siedzeń i środkowej konsoli. Kabina, podobnie jak nadwozie, ulega transformacji i dostosowuje się do potrzeb kierowcy.

Kierowca ma do dyspozycji futurystyczną kierownicę z umieszczonym pośrodku ekranem 10,2”, który podaje najważniejsze informacje dotyczące jazdy i bezpieczeństwa. Deska rozdzielcza za kierownicą otacza kierowcę łukiem i na pierwszy rzut oka nie ma tradycyjnej tablicy rozdzielczej i multimedialnego ekranu.

Kierowca jest wolny od ekranów, którymi często przepełnione są wnętrza dzisiejszych samochodów. Dopiero na polecenie kierowcy deska rozdzielcza otwiera się i płynnym ruchem, wymagającym zastosowania zaawansowanej technologii, wysuwa się tablica rozdzielcza LIVINGSCREEN. Jeden szeroki ekran wyświetla informacje dotyczące prowadzenia samochodu i systemu multimedialnego.

Przejście z jednej konfiguracji deski rozdzielczej do drugiej jest możliwe zarówno w trybie jazdy manualnej jak i autonomicznej.